Quick-guide til leders håndtering af stressramte medarbejdere

Grøn zone

Observationer

  • Leverer høj kvalitet stabilt
  • Høj grad af overblik, effektivitet og kreativitet
  • Godt samarbejde, refleksion og læring
  • Konflikter bliver løst før de eskalerer
  • Kritik og utilfredshed bliver leveret med empati og gode argumenter
  • Nye opgaver bliver modtaget, fordi der er (lyst og) overskud til dem, eller de bliver afvist velovervejet, fordi der ikke er overskud til dem

 

Handling

  • Hold fast i dét du gør.
  • Overvej evt. din medarbejders motivation for at tage i mod nye opgaver. En stresset medarbejder kan godt finde på at sige ja til nye opgaver, fordi han/hun har mistet overblikket eller måske oplever det som nødvendigt at sige ja også selv om han/hun ikke har tid eller overskud.

 

Gul zone

Observationer

  • Kort lunte, reduceret humor og overskud
  • ”Fortravlet”; går, spiser og taler hurtigere
  • Fraværende i møder og dialoger – konstant optaget af at løse opgaver
  • Reduceret kvalitet og kreativitet
  • Mindre overblik end normalt
  • Giver udtryk for milde stresssymptomer som fx søvnproblemer, smerter, spændinger, hjertebanken, uro, svimmelhed mv.

 

Handling

  • Fortæl at du er bekymret.
  • Prioritér opgaver sammen med din medarbejder og følg op på aftalerne. Du kan næsten ikke være for tydelig, når I afstemmer, hvad der skal leveres, hvornår og i hvilken kvalitet.
  • Insistér på handling, når du møder modstand, for det gør du med stor sandsynlighed.
  • Tal om hvordan han/hun kommer tilbage til grøn zone.

 

Orange zone

Observationer

  • Fokus mangler han / hun fortaber sig i mindre vigtige opgaver eller detaljer

  • Ineffektivitet (som følge af manglende overblik, hukommelses- og koncentrationsbesvær)

  • Fejl

  • Konflikter og verbale angreb på dig / kolleger

  • Trækker sig socialt både på arbejde og privat

  • Giver udtryk for stresssymptomer (fx søvnproblemer,

    smerter, spændinger, hjertebanken, uro, svimmelhed mv.)

  • Drypvis sygefravær

 

Handling

  • Tag det alvorligt og reagér.
  • Reducer arbejdsmængden og -kompleksiteten. Prioritér for din medarbejder nogle gange helt ned på kalenderniveau for at skabe plads i dén.
  • Skab plads til restitution.
    Bed om hjælp fra HR og evt. jeres tilknyttede stresscoach. Involvér din egen leder og resten af teamet.
  • Forbered dig på en vanskelig dialog og lad dig ikke spise af med det har jeg helt styr på, jeg skal bare liiiige.

 

Rød zone

Observationer

  • Kognitivt og følelsesmæssigt voldsomt påvirket selv om han/hun muligvis fortsat forsøger at undertrykke og skjule det
  • Bryder grædende sammen
  • Kollapser
  • Ringer ind og kan ikke komme ud af sengen / ind på

    arbejdspladsen

  • Ude af stand til at udføre selv (simple) rutineopgaver

 

Handling

  • Skaf professionel hjælp til den stressramte gerne én, der arbejder sammen med dig / HR.
  • Fratag alle opgaver i en periode og giv medarbejderen tid og ro til at restituere og genfinde balancen.
  • Involvér din egen leder og resten af teamet.
  • Justér mål og prioriteringer i hht. at I er en medarbejder nede i en periode.